تاريخ الرياضيات
الاعداد و نظريتها
تاريخ التحليل
تار يخ الجبر
الهندسة و التبلوجي
الرياضيات في الحضارات المختلفة
العربية
اليونانية
البابلية
الصينية
المايا
المصرية
الهندية
الرياضيات المتقطعة
المنطق
اسس الرياضيات
فلسفة الرياضيات
مواضيع عامة في المنطق
الجبر
الجبر الخطي
الجبر المجرد
الجبر البولياني
مواضيع عامة في الجبر
الضبابية
نظرية المجموعات
نظرية الزمر
نظرية الحلقات والحقول
نظرية الاعداد
نظرية الفئات
حساب المتجهات
المتتاليات-المتسلسلات
المصفوفات و نظريتها
المثلثات
الهندسة
الهندسة المستوية
الهندسة غير المستوية
مواضيع عامة في الهندسة
التفاضل و التكامل
المعادلات التفاضلية و التكاملية
معادلات تفاضلية
معادلات تكاملية
مواضيع عامة في المعادلات
التحليل
التحليل العددي
التحليل العقدي
التحليل الدالي
مواضيع عامة في التحليل
التحليل الحقيقي
التبلوجيا
نظرية الالعاب
الاحتمالات و الاحصاء
نظرية التحكم
بحوث العمليات
نظرية الكم
الشفرات
الرياضيات التطبيقية
نظريات ومبرهنات
علماء الرياضيات
500AD
500-1499
1000to1499
1500to1599
1600to1649
1650to1699
1700to1749
1750to1779
1780to1799
1800to1819
1820to1829
1830to1839
1840to1849
1850to1859
1860to1864
1865to1869
1870to1874
1875to1879
1880to1884
1885to1889
1890to1894
1895to1899
1900to1904
1905to1909
1910to1914
1915to1919
1920to1924
1925to1929
1930to1939
1940to the present
علماء الرياضيات
الرياضيات في العلوم الاخرى
بحوث و اطاريح جامعية
هل تعلم
طرائق التدريس
الرياضيات العامة
نظرية البيان
Ant Colony Algorithm
المؤلف: المرجع الالكتروني للمعلوماتيه
المصدر: www.almerja.com
الجزء والصفحة: ...
15-12-2021
845
The ant colony algorithm is an algorithm for finding optimal paths that is based on the behavior of ants searching for food.
At first, the ants wander randomly. When an ant finds a source of food, it walks back to the colony leaving "markers" (pheromones) that show the path has food. When other ants come across the markers, they are likely to follow the path with a certain probability. If they do, they then populate the path with their own markers as they bring the food back. As more ants find the path, it gets stronger until there are a couple streams of ants traveling to various food sources near the colony.
Because the ants drop pheromones every time they bring food, shorter paths are more likely to be stronger, hence optimizing the "solution." In the meantime, some ants are still randomly scouting for closer food sources. A similar approach can be used find near-optimal solution to the traveling salesman problem.
Once the food source is depleted, the route is no longer populated with pheromones and slowly decays.
Because the ant-colony works on a very dynamic system, the ant colony algorithm works very well in graphs with changing topologies. Examples of such systems include computer networks, and artificial intelligence simulations of workers.