1

المرجع الالكتروني للمعلوماتية

تاريخ الرياضيات

الاعداد و نظريتها

تاريخ التحليل

تار يخ الجبر

الهندسة و التبلوجي

الرياضيات في الحضارات المختلفة

العربية

اليونانية

البابلية

الصينية

المايا

المصرية

الهندية

الرياضيات المتقطعة

المنطق

اسس الرياضيات

فلسفة الرياضيات

مواضيع عامة في المنطق

الجبر

الجبر الخطي

الجبر المجرد

الجبر البولياني

مواضيع عامة في الجبر

الضبابية

نظرية المجموعات

نظرية الزمر

نظرية الحلقات والحقول

نظرية الاعداد

نظرية الفئات

حساب المتجهات

المتتاليات-المتسلسلات

المصفوفات و نظريتها

المثلثات

الهندسة

الهندسة المستوية

الهندسة غير المستوية

مواضيع عامة في الهندسة

التفاضل و التكامل

المعادلات التفاضلية و التكاملية

معادلات تفاضلية

معادلات تكاملية

مواضيع عامة في المعادلات

التحليل

التحليل العددي

التحليل العقدي

التحليل الدالي

مواضيع عامة في التحليل

التحليل الحقيقي

التبلوجيا

نظرية الالعاب

الاحتمالات و الاحصاء

نظرية التحكم

بحوث العمليات

نظرية الكم

الشفرات

الرياضيات التطبيقية

نظريات ومبرهنات

علماء الرياضيات

500AD

500-1499

1000to1499

1500to1599

1600to1649

1650to1699

1700to1749

1750to1779

1780to1799

1800to1819

1820to1829

1830to1839

1840to1849

1850to1859

1860to1864

1865to1869

1870to1874

1875to1879

1880to1884

1885to1889

1890to1894

1895to1899

1900to1904

1905to1909

1910to1914

1915to1919

1920to1924

1925to1929

1930to1939

1940to the present

علماء الرياضيات

الرياضيات في العلوم الاخرى

بحوث و اطاريح جامعية

هل تعلم

طرائق التدريس

الرياضيات العامة

نظرية البيان

الرياضيات : علماء الرياضيات : 500AD :

Katyayana

المؤلف:  G G Joseph

المصدر:  The crest of the peacock

الجزء والصفحة:  ...

19-10-2015

727

Born: about 200 BC in India
Died: about 200 BC in India

 

We cannot attempt to write a biography of Katyayana since essentially nothing is known of him except that he was the author of a Sulbasutra which is much later than the Sulbasutras of Baudhayana and Apastamba. It would also be fair to say that Katyayana's Sulbasutra is the least interesting from a mathematicalpoint of view of the three best known Sulbasutras. It adds very little to that of Apastamba written several hundreds of years earlier. We do not know Katyayana's dates accurately enough to even guess at a life span for him, which is why we have given the same approximate birth year as death year.

Katyayana was neither a mathematician in the sense that we would understand it today, nor a scribe who simply copied manuscripts like Ahmes. He would certainly have been a man of very considerable learning but probably not interested in mathematics for its own sake, merely interested in using it for religious purposes. Undoubtedly he wrote the Sulbasutra to provide rules for religious rites and to improve and expand on the rules which had been given by his predecessors. Katyayana would have been a priest instructing the people in the ways of conducting the religious rites he describes.

Katyayana lived in a period when the religious rites that the Sulbasutras were written to support were becoming less influential. People were turning to other religions and perhaps this lack of vigour in the religion at this time partly explains why several hundreds of years after Apastamba Katyayana adds little of importance to the Sulbasutra which he wrote.

See the article Indian Sulbasutras for more information on the Sulbasutras in general and the mathematical results which they contain.


 

Books:

  1. G G Joseph, The crest of the peacock (London, 1991).

Articles:

  1. R P Kulkarni, The value of π known to Sulbasutrakaras, Indian J. Hist. Sci. 13 (1) (1978), 32-41.

 

EN

تصفح الموقع بالشكل العمودي